ЦИКЛОВА КОМІСІЯ «СПЕЦІАЛЬНЕ ФОРТЕПІАНО»

«Фортепіано має об’єм цілого оркестру, і десяти пальців людини до­статньо для створення гармоній, рівних поєднанню сотні музикантів в ор­кестрі», — зазначав великий композитор XIX ст., один із перших видатних представників нового музичного фаху, піаніст-виконавець Ференц Ліст. Ця професія, оповита романтичним ореолом, завжди викликає неабияку при­хильність шанувальників високого мистецтва й отримала цілком заслужене історичне визнання. Незважаючи на відносну молодість, фортепіано віді­грає у мистецькому суспільстві вагому роль. За минулі триста років майже всі видатні композитори писали фортепіанну музику, і багато хто з них відомий саме клавірною спадщиною.

Відлік своєї історії циклова комісія спеціального фортепіано веде з моменту створення Сумського музичного училища у 1960 році. Першим завідуючим відділу стала – Л.В. Пустовойтова. Разом із нею ділила турботи і радощі не­легких років становлення відділу Л. Я. Ольшанська. У різні часи комісію також очолювали Н.П. Вознюк, Ю.М. Тихоненко. Тридцять два роки відділ спеці­ального фортепіано Сумського музичного училища, а згодом — Сумського вищого училища мистецтв і культури ім. Д.С. Бортнянського очолювала його вихованка й випускниця Харківського національного університету мистецтв ім. І.П. Котляревського – викладач-методист вищої категорії Т.О. Пастухова. Від 2017 року цикловою комісією керує старший викладач Т.Г. Шемеліна – талановита концертуюча піаністка (багато років виконувала фортепіанні концерти у супроводі симфонічного оркестру Коледжу, виступала з сольними концертами, брала участь у чисельних концертних програмах, виконавський репертуар якої складається з творів від епохи Барокко до сучасної української музики).

Завдяки зусиллям творчого колективу відділу в педагогічну практику були вті­лені кращі принципи вітчизняної піаністичної школи: всебічне виявлення та розвиток індивідуальності молодих виконавців, гнучкість та проникливість в оцінюванні їхніх сил і можливостей. Залучаючи студентів у процесі фортепіанного виконавства до світу прекрасного, розкриваючи їх творчу індивідуальність, педагоги орієнтують­ся на класичні норми і традиції західноєвропейської музичної культури (при цьому обов’язковою складовою навчального процесу є й знайомство із сучасною музи­кою). В опануванні творів класиків увага викладачів звертається, передусім, на де­тальне вивчення авторського тексту, педантичне шліфування піаністичної майстер­ності та академічність виконання. У виконанні романтичного репертуару стимулю­ється більш віртуозна і художня свобода інтерпретації. Основною формою підготов­ки молодого спеціаліста є індивідуальне заняття викладача зі студентом, що зближує обох учасників навчального процесу і дозволяє педагогові спиратись у своїй роботі не лише на професійні, але й на особистісні якості студентів. Для успішної співпраці не останню роль відіграє створення позитивної установки на успіх та доброзичливої атмосфери на уроках.

Принципи та підходи методичної роботи викладачів циклової комісії забезпечують виховання висококласних фахівців своєї справи, підвищують престиж спеціальності піа­ніста. Показником цього є те, що студенти протягом багатьох років виявляють найвищий рівень показників навчальних досягнень. Професійні компетенції, отрима­ні в Коледжі, випускники надалі розвивають в закладах вищої освіти. Отримавши дипломи мистецьких вишів України, вони зберігають і примножують традиції націо­нальних фортепіанних педагогічних шкіл, здійснюють вагомий внесон у розв’язання питань формування сучасного типу педагога-музиканта. Викладачі пишаються сво­їми вихованцями, лауреатами чисельних міжнародних, всеукраїнських конкурсів: Борисом Зобіним (випускник класу викладача Н. В. Бошко, закінчив Єрусалимську академію музики і танцю ім. С. Рубіна), Валентином Кісіленком (випускник класу ви­кладача С. П. Морозової, нині — студент Київської Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського), Марією Колесник (випускниця класу викладача Т. Г. Шемеліної, нині — студентка Харківського національного університету мистецтв ім. І. П. Котляревського). Серед яскравих випускників останніх років – переможець багаточисельних всеукраїнських та міжнародних конкурсів і фестивалів, зокрема лауреат Міжнародного конкурсу молодих піаністів пам’яті Володимира Горовиця, Міжнародного конкурсу юних піаністів Володимира Крайнєва та Міжнародного конкурсу “Mercy, Maestro!” (Бельгія) – Дмитро Семикрас (випускник класу викладача – С.П. Морозової). Дмитро виступав як сольний виконавець на міжнародних фестивалях у Каунасі, Львові, Пальма-де-Майорці та Стокгольмі. Музикант є переможцем стипендіальної програми Yamaha. З 2019 року отримує грантову підтримку від VERE MUSIC FUND. Після закінчення Коледжу мав запрошення до багатьох провідних музичних навчальних закладів світу, поміж яких обрав Грацький університет музики й виконавчого мистецтва (офіційна назва – Kunst-Universität Graz).

Загалом, за весь час існування відділу його закінчили близько 600 молодих фахівців. Більшість із них працювали/працюють у мистецьких школах м. Суми, Сумської області та всієї України, залучаючи підрос­таюче покоління до прекрасного світу музики.

 

ВИКЛАДАЧІ

Голова циклової комісії
Тетяна Григорівна ШЕМЕЛІНА
спеціаліст вищої категорії, викладач-методист, концертмейстер
викладає: спеціальний клас, концертно-виконавську практику, концертмейстерський клас, концертмейстерську практику, фортепіано, фортепіанний ансамбль

телефон +38 (095) 9277008, e-maіl: shemelinath@svumik.sumy.ua

 


МОРОЗОВА Світлана Павлівна
спеціаліст вищої категорії, викладач-методист, концертмейстер
викладає: спеціальний клас, концертно-виконавську практику, концертмейстерський клас, концертмейстерську практику, фортепіано, фортепіанний ансамбль.

 


ШАРОНОВА Валентина Олександрівна
спеціаліст вищої категорії, викладач-методист, старший консультант з педагогічної практики, концертмейстер
викладає: спеціальний клас, концертно-виконавську практику, камерний ансамбль, педагогічну практику, фортепіано, фортепіанний ансамбль, методику навчання гри на інструменті.

 


БОШКО Нінель Володимирівна
заслужений працівник культури України, спеціаліст вищої категорії, викладач-методист, концертмейстер
викладає: спеціальний клас, концертно-виконавську практику, камерний ансамбль, фортепіано, фортепіанний ансамбль.

 


КУРБИКО Ольга Олександрівна
спеціаліст вищої категорії, концертмейстер.
викладає: спеціальний клас, концертно-виконавську практику, концертмейстерський клас, концертмейстерську практику, камерний ансамбль, фортепіанний ансамбль.

 


ЗУЄВ Сергій Павлович
кандидат мистецтвознавства, спеціаліст, концертмейстер
викладає: спеціальний клас, концертно-виконавську практику, концертмейстерський клас, концертмейстерську практику, камерний ансамбль, фортепіанний ансамбль, методику навчання гри на інструменті, вдосконалення індивідуальних здібностей, історію виконавства.

 


МИХАЙЛОВА Елла Юріївна
спеціаліст вищої категорії, викладач-методист, концертмейстер
викладає: спеціальний клас, концертно-виконавську практику.

 


КОГУТ Олена Сергіївна
спеціаліст вищої категорії, концертмейстер.
викладає: спеціальний клас, концертно-виконавську практику, концертмейстерський клас, концертмейстерську практику, фортепіанний ансамбль, методико-виконавський аналіз педагогічного репертуару.

 


БЄЛОВА Юлія Сергіївна
спеціаліст, концертмейстер.
викладає: спеціальний клас, педагогічну практику, фортепіано, фортепіанний ансамбль.

Translate »